Miksi punainen?

Jääkiekkokeskustelua laidasta laitaan. Pelaajat, ottelut, valmennus ym. kaikki tämän otsikon alle. Diskussion även på svenska - gärna även under egna rubriker.

Miksi punainen?

ViestiKirjoittaja loner » 28 Maalis 2012, 17:16

Oon tässä fundeerannu miksi suomen valkoisimmaksi sanotun kaupungin jääkiekkoseuran väri on punainen ja fanijoukko on Red Army?
Viittaisivat historian valossa paremminkin tuonne itänaapurin suuntaan.

Mää kun oon tämmöönen vanha hevipieru joka touhuu jonkinverran politiikassa niin pisti vaan tämmönen näkökanta mieleen.
Onko värin historiasta sportissa mitään tietoa? Alunperin TUL:n seura?
loner

Re: Miksi punainen?

ViestiKirjoittaja Kopparöbo » 28 Maalis 2012, 18:04

Väri on perua "Pekin punapaidoista". Jostain syystä valitsi aikoinaan Sport pelipaitojensa väriksi punaisen. Vaikka logo oli sinikeltainen. Pelaahan vaikka Detroit punaisilla paidoilla (koko asu punainen). Tuskin viittaa politiikkaan sekään.

Ei ole tuolla Sportin paidan värillä mitään poliittista historiaa. Kaunis väri, jota pitää porvarinkin pystyä katsomaan?
Kopparöbo

ViestiKirjoittaja sähköjänis » 28 Maalis 2012, 18:49

Pekin punapaidat, eli från Dragnäsbäck eli Vetokannas. Ja ei mitään TUL historiaa. Red Armylla nimenä ei ole mitän tekemistä idän kanssa. Onhan noita red armyja muuallakin. Ketjun avaaja katselee maailmaa liian poliittisin silmin
sähköjänis

ViestiKirjoittaja loner » 28 Maalis 2012, 19:36

No mulla kun ei ole Vaasaan päin muuta kun poliittinen silmä niin tää on tätä :)
Oonhan mä kyl peräti kaksi kertaa käynyt vaasassa. Molemmilla kerroilla mentiin läpi ja lautalla uumajaan. Kalajoella telttailtu pari yötä.
Mutta vastaukset selvensi paljon. Kiitos niistä.
Juu, ei värissä vikaa enkä ole porvari. Ihan duunari ja poliittinen kanta perussuomalainen.
loner

ViestiKirjoittaja Hossa » 29 Maalis 2012, 00:14

sähköjänis kirjoitti:Pekin punapaidat, eli från Dragnäsbäck eli Vetokannas. Ja ei mitään TUL historiaa. Red Armylla nimenä ei ole mitän tekemistä idän kanssa. Onhan noita red armyja muuallakin. Ketjun avaaja katselee maailmaa liian poliittisin silmin

Joo ei TUL historiaa mutta alunperin Sport oli tietysti ruotsinkielinen seura ja suomenruotsalaisten värithän on punainen ja keltainen. En tiedä mutta veikkaan että tässä voi olla yhteys punaiseen väriin.
Pidin muuten aikoinaan 80-luvulla Red Armyä just tästä syystä huonona nimenä koska ei ollut mitään halua tulla samaistetuksi mihinkään Neuvostoliittoon liittyvään. Historia sitten 90-luvun alussa korjasi tämän ongelman...
Hossa

Paluu Keskustelut - Diskussion