Diskussioner på svenska

Jääkiekkokeskustelua laidasta laitaan. Pelaajat, ottelut, valmennus ym. kaikki tämän otsikon alle. Diskussion även på svenska - gärna även under egna rubriker.

Re: Diskussioner på svenska

ViestiKirjoittaja Mollan » 16 Tammi 2019, 16:51

Jesse Pauku jatko soppari bra bra
Mollan

ViestiKirjoittaja hocky spoårt » 19 Tammi 2019, 15:50

jo, fint med alla kontraktsförlängingar men nu sneglar jag på nästa års lag lite och kom att tänkt på Kasper Björkqvist som spelar collegehockey i nordamerika. Ifall han sku börja ha skolan klar å vill testa på spel i ligan tycker jag vi ska försök värv han.

https://www.eliteprospects.com/player/1 ... bjorkqvist

Tycker han sku pass in i sports brand som svenskspråkig och med rötter från österbotten. Juniorvärldsmästare me kalapudas, laine puljujärvi aho å gänge. En riktig lagspelare om ja minns rätt från jvm.

intervjun från finalen när ryssland kvitterade i sista minuten. Tycker mentaliteten passar årets sport.

https://www.youtube.com/watch?v=ZehWuS6tpwg
hocky spoårt

ViestiKirjoittaja Mollan » 22 Tammi 2019, 06:43

Han skulle passa som hand i handske i sport
Mollan

ViestiKirjoittaja Rally » 23 Tammi 2019, 23:11

Va fan ere nu riktigt...?

Tyckte gänget var taggade på ett helt annat sätt från början idag än mot KooKoo men sedan blev det markeringsmissar i försvaret, utvisningar och allmänt sjabbel...vid 3-4 var vi ju med ännu men sedan rann det iväg. Oskärpt i försvaret och två osäkra målvakter. Med 4 gjorda mål ska man vinna matcher. Har ju varit mycket snack och surr kring försvaret på sista tiden-vem är skadad, hur länge, vem gör misstag, kommer det ngn förstärkning etc som jag tror har satt sig som en osäkerhet bland spelarna...
Rally

ViestiKirjoittaja pekki » 23 Tammi 2019, 23:19

Dethär Försvaret var ju dödsdömnd från första början, och tyvärr är det så
pekki

ViestiKirjoittaja Mollan » 24 Tammi 2019, 11:21

Det här är behövligt Juho Tommila Sport

https://vaasansport.fi/fi-fi/article/uu ... usta/4873/
Mollan

ViestiKirjoittaja Rally » 24 Tammi 2019, 19:57

Jag vet ingenting om Tommila...men första reaktionen var att han inte är den typ av back vi i första hand hade behövt just nu. Nästa år är en annan sak men tähän hätään hade jag väntat mig en mera typisk stay at home back...men kanske gårdagens match med Hiltunen på plats var droppen och man valde att inte vänta/söka längre. Hoppas att han lyckas!

Annars så tyckte jag Sund beskrev det ganska bra i dagens vbl då han sade att de fuskar lite i försvaret. Precis så är det. Vid många av baklängesmål tappar man pucken i egen zon då halva laget redan satt iväg framåt...men det är väl å andra sidan tack vare dessa snabba spelomvändningar som laget lyckats tidigare i år...men nu har man kanske spelat lite för vågat på den fronten...eller så har motståndarna lärt sig läsa det.
Rally

ViestiKirjoittaja Mollan » 31 Tammi 2019, 09:53

Tommila har skött ser riktigt bra de två första matcherna och då han blir varm i kläderna så blir det nog riktigt bra !
Mollan

ViestiKirjoittaja Rally » 08 Helmi 2019, 09:35

Mycket åsikter för tillfället om att laget måste kämpa och ge allt osv...och det är klart att man måste ge allt...men i finländsk hockey blir det lätt att man i dylika "måste vinna" situationer greppar klubban för hårt och blir rädd för att göra misstag och då blir spelet skit. Tycker det funnits en del sådant på sista tiden. Laget har ju tidigare visat prov på mental styrka och att man inte ger upp eller räds att misslyckas genom fina upphämtningar och segrar på slutet. Skulle kanske vara bättre att försöka hitta glädjen och att "det bara är hockey" inställningen igen för att få proppen att lossna...

Skulle vara intressant att veta om man använt sig av mentaltränaren under säsongen. Om inte, så var det ju bara ett spel för gallerierna. En mentaltränare kan du inte ta in då skiten redan är i byxorna. Mental träning är ngt som måste jobbas på konstant. Före, under och efter säsongen.
Rally

ViestiKirjoittaja hocky spoårt » 15 Helmi 2019, 20:15

Kan ju nog bara konstatera att vi räcker int till iår heller när viktiga matcherna börjar. När tomek träna hängd vi ofta me till första landslagspausen i november. Andra lagen lär sig hur sport spelar och utvecklar sitt spel medan sport stampar på stället.

Vi kan int ha järvinen som första målvakt nästa säsong, Alltför ojämn.

nåjaa flaggan i topp, emme koskaan luovuttaaa o.s.v.
hocky spoårt

ViestiKirjoittaja Rally » 15 Helmi 2019, 22:34

Amatörer. Sport har aldrig klarat av att prestera under press....och sedan målvakterna...järvinen ut, aittokallio in, aittokallio ut, järvinen in. 7-2. Nej satan. Man får ju hjärnblödning med mindre. Nästa år så rekommenderar jag walk over i alla matcher öster om Lahtis, där går det ju ändå åt helvete. Så balanserar vår värdelösa ekonomin oxå.
Rally

ViestiKirjoittaja Mollan » 19 Helmi 2019, 12:57

Aittiokallio Maga farae spydde efter första perioden därför Mika tillbaks i målet y
Mollan

ViestiKirjoittaja Rally » 20 Helmi 2019, 22:46

Fan vad bra kämpat av pojkan idag. Det var ngt helt annat än mot saipa förra veckan. Tyvärr har man dock bestämt på liiganivå att nå lehmäjengi int ska spela slutspel- helt bedrövliga domslut mot sport nu två matcher i rad. Rent av brottsligt.

Ylitalo imponerade på mig. Jämäkkä framför eget mål och överraskande rörlig. Målet en bonus förstås. Svårt att säga mycket om Harju, han fick mest sitta av andras utvisningar. Haarala har ju öga helt klart och då det finns tid och utrymme räcker han till redan men fumlar en del med pucken i pressade lägen. Har haft chanser att göra 4-5 mål redan i år men direktskotten sitter ännu inte.

Drömmen lever!
Rally

ViestiKirjoittaja hocky spoårt » 08 Maalis 2019, 23:01

tammefan drömmen lever! Vinst imorgon och förlust för jyp mot saipa så har vi allt i egna händer. Saipa är väl ett ganska rörligt lag som dessutom hade vilodag idag borde väl vara rena giftet för jyp åldringar får vi hoppas. En match i taget så kan det gå vägen.

riska va kung idag. äkta örnhjärta!
hocky spoårt

ViestiKirjoittaja Mollan » 13 Maalis 2019, 14:39

RED ARMY Vaasan Sportin Kannattajat ry!!!

Nu är Spänningen på bristnings gränsen !!!
RA ordnar buss till Lahtis torsd. 14/3 Avfärd från stadshuset kl 12.00 Pris 20e för medlemmar 30 för ikke.
I priset ingår match Biljett.
Anmälningar görs så fort som möjligt till
vaasansportinkannattajat@gmail.com

MOT PLAY OFF !!!
Mollan

ViestiKirjoittaja pekki » 29 Maalis 2019, 15:52

Lycka till Tony i TPS,hoppas vi ser dej i Örntröjan ännu någon gång,je järnet kör hårt
pekki

ViestiKirjoittaja Sportmannen » 30 Maalis 2019, 10:39

Att Sund spelar för TPS nästa säsong är förstås synd, men han är egentligen bara bra offensivt, defensivt är han långt ifrån någon stjärna. Det Sport hittills presenterat är väldigt spännande, och många spelare som nujust är stjärnor i ligan har kommit från Allsvenskan, så tror nog Steen skall lyckas bra i Sport, med tanke på att han är från en ännu starkare serienivå. Och i värsta fall har vi Järvinen om det inte alls går för Steen. Nu får vi bara hoppas Sport har siktet inställt på 2 bra allround backar, som framför allt är duktiga i det defensiva spelet. Ryktena kring Bertrand tror jag alla får ta och glömma, har nog väldigt svårt att se att det finns någon grund överhuvudtaget i dessa spekulationer. Han är nog helt enkelt för dyr för Sport, enda som överhuvudtaget talar för att han ens skulle vara intresserad är väl att han fortfarande har bra kontakt med många av spelarna i Sport som var här samtidigt som honom. Tror chansen att han spelar i Sport nästa år är 0%. Det är inte heller värt att spendera stora summor på en spelare, hellre ser jag att man satsar på att ha 4 bra kedjor, än tex 2 bra och 2 som är totalt genom usla.
Sportmannen

ViestiKirjoittaja Rally » 30 Maalis 2019, 15:04

Nå, vi skall komma ihåg att Sund spelade i par med Viljanen som är en riktig musse pigg framför eget mål. Skulle man ha satt en mera defensiv back tillsammans med Sund så skulle resultatet ha varit ännu bättre tror jag. Jag är riktigt besviken att man inte ville/lyckades hålla Tony. Han har ändå spelat med ett junior-slav-kontrakt hittills. Klart att han skulle ha blivit betydligt dyrare nu men nog är Seigo dyrare samtidigt som han ändå är på väg neråt i sin karriär. Seigo är heller inte österbottning sist jag kollade. Jag hoppas Tony lyckas i TPS fastän jag inte tror att det var bästa lagvalet-klubben verkar för tillfället vara ganska sekaisin och sakna ledarskap och kultur. Säkert har Norrena spelat en stor roll i Sunds val dock.

Steen tror jag har alla möjligheter att lyckas i Pajuluomas lag och kultur. I polackens lag hade han blivit slängd under bussen redan efter första matchen i pitsi.
Rally

ViestiKirjoittaja Rally » 03 Huhti 2019, 14:35

...och för att nu inte låta alldeles för negativ så vill jag bara konstatera att jag varit mycket imponerad av vad Pajuluoma fått till stånd med laget i år. Jag hade aldrig trott att spelet, resultaten och vibbarna kring Sport skulle vara möjliga att ändra så drastiskt från ett år till ett annat med till stor del samma spelare. Tyvärr skvallrar kanske detta oxå om hur många år och hur mycket pengar vi slängde bort med Tomek.
Rally

ViestiKirjoittaja Rally » 27 Huhti 2019, 12:06

Intressant värvning den här De Såsa. I värsta fall räcker inte skridskoåkningen till utan han blir jäähykuningas...i bästa fall en publikfavorit. Rögle verkar ha varit ute efter honom ännu i slutet av februari http://www.hockeysverige.se/2019/02/28/ ... for-rogle/ vilket tyder på att han skridskoåkningen borde räcka till...om man utgår ifrån att den är ännu viktigare i SHL...tyder oxå på att han antagligen varit ganska dyr...
Rally

ViestiKirjoittaja Lakeudun Kutsu » 28 Huhti 2019, 21:15

sport har skaffat +200 minuter i utvisningsbåset i o med de här kanadensarna. Tror och hoppas att de kan medföra något i poängvärde med

Feelisen är att Geiger kan vara till nytta om han hittar lite speed under skridskorna. Seigo, Wilson kan bli en besvikelse tror jag. Den här Chris DeSousa är också osäker, hoppeligen inte en nitlott.

Åtminstone så har vi nu en liten ”comunity” av kanadensare så hoppeligen så stannar de över julen. Seigo som varit Kungstorget i Europa borde kunna vara stöd men är inte säker på om han är den typen.

Både Lukko och TPS fansen var inte stormförtjusta så åtminstone jag har inte några stora förväntningar. Seigo kommer säkert att vara tillskott till powerplay som har varit en stor stötesten för Sport i Liigan.

Om jag får tippa så kommer Geiger vara den som överraskar mest av den här fyrväpplingen.
Lakeudun Kutsu

ViestiKirjoittaja Rally » 28 Huhti 2019, 23:32

Utan att ha sett ngn, förutom Seigo, spela så tippar jag att Geiger och Wilson blir positiva överraskningar medan Seigo och DeSousa blir lite som Nordlund och Kozek...
Rally

ViestiKirjoittaja Rally » 07 Touko 2019, 21:00

Robaks tjänjin kommenterar på IG att dom hoppas få vistas i Sverige, Tyskland eller Schweiz nästa säsong.
Rally

ViestiKirjoittaja Lakeudun Kutsu » 08 Touko 2019, 06:26

kalPas Ville Leskinen som gjorde 31 poäng i grundserien förra säsongen har fått NHL kontrakt med Montreal. Leskinen 22 år föll på målsnöret att komma med i VM truppen.

Joel Kiviranta 23 år gjorde 31 poäng förra säsongen och fick Jalonens förtroende. Hoppas att han kunde få samma möjlighet. Undrar dock om det finns risk att det redan kan ske till denna höst.
Lakeudun Kutsu

ViestiKirjoittaja Sportmannen » 08 Touko 2019, 14:16

Om Kiviranta skulle få kontrakt i NHL redan denna sommar (vilket jag absolut inte tror) så skulle Sport få ungefär 200.000€ i ersättning för att hans kontrakt bryts i Liigan, och kan nog säga att för 200.000€ kan Sport plocka in vilken lirare dom vill. Så skulle nog inte klaga på det. Men det kommer inte hända, inte är han ännu värd ett NHL kontrakt, men tror att denna möjlighet han får i VM truppen är en bra möjlighet att utvecklas, oavsett hur det går för Joel.
Sportmannen

EdellinenSeuraava

Paluu Keskustelut - Diskussion