Diskussioner på svenska

Jääkiekkokeskustelua laidasta laitaan. Pelaajat, ottelut, valmennus ym. kaikki tämän otsikon alle. Diskussion även på svenska - gärna även under egna rubriker.

Re: Diskussioner på svenska

ViestiKirjoittaja Rsport » 10 Touko 2019, 08:11

Sund till NHL!!!!!
Rsport

ViestiKirjoittaja Lakeudun Kutsu » 10 Touko 2019, 08:40

Vackert så, hoppas det räcker till speltid också. Borde betyda ersättning för Sport också vilket säkert är behövligt. De pengarna kommer dock i rater under en period framöver.

Grattis Tony!
Lakeudun Kutsu

ViestiKirjoittaja Rsport » 10 Touko 2019, 12:39

Det borde handla om 6 siffror i pengar.
Rsport

ViestiKirjoittaja Lakeudun Kutsu » 10 Touko 2019, 16:53

Desto fler spelare ligan ”tappar” desto större summa betalas för varje spelare. Knappast några dramatiska skillnader men det lär vara en ren djungel med de här ersättningarna. Förfarandet har också ändrat över tiden.

Med dagens regler blir det ingen ersättning till Muik och givetvis inte Lepplax IFK. Om det är bestämt så att en del går till junior verksamheten hoppas man ju att det också kommer dessa föreningar tillgodo om det kan öronmärkas för juniorverksamhet.

Kärpät har under en längre tid kanaliserat pengar till juniorverksamheten från ligalaget, bra modell om man vill ha kontinuitet på rekryteringen och locka talanger. Något som man kunde pröva bygga upp i de här trakterna också.

Samma sak gäller domarverksamheten där juniorverksamheten i mångt och mycket byggt på talkoanda. En investering i framtiden så man slipper se de värsta idioterna.
Lakeudun Kutsu

ViestiKirjoittaja wildbrain » 11 Touko 2019, 09:46

Rsport kirjoitti:Det borde handla om 6 siffror i pengar.

230000
wildbrain

ViestiKirjoittaja Rally » 17 Touko 2019, 21:32

Ikväll gör Jolle sitt första vm- mål...
Rally

ViestiKirjoittaja muuttohaukka » 18 Touko 2019, 08:41

Rally kirjoitti:Ikväll gör Jolle sitt första vm- mål...

Hade det starkt på känn jag också, men vågade inte säga det högt :)
Inte långt ifrån att han skulle gjort två
"Olen ollut tähän saakka hiljaa, mutta jossain se raja menee ja se raja ylitettiin tänään" - Tomek
muuttohaukka

ViestiKirjoittaja Bucket » 24 Touko 2019, 10:05

Tänk vilken reklam Jolle gör för Sport.
Tänk va mycket unga lovande killar det finns som tänker, wow on Kiviranta kan komma till landslaget via sport kan jag också.

Vips har vi 2 nya "kiviranta" som knackar på porten till Nhl.
Och pengar i kassan hos Sport.

Jag tror juh inte Jolle far någonstans. Han har kontrakt med sport och det är idiotiskt om Jämsä och company släpper iväg honom.
Bucket

ViestiKirjoittaja muuttohaukka » 24 Touko 2019, 11:22

Får Jolle Nhl-kontrakt har inte Sport något att säga till om. Men som sagt knappast lönt för honom att åka över och spela AHL-hockey, vilket ju är det troligaste om han kritar på åt det hållet. Till nån annan liga tror jag inte Sport släpper honom för några pengar.
"Olen ollut tähän saakka hiljaa, mutta jossain se raja menee ja se raja ylitettiin tänään" - Tomek
muuttohaukka

ViestiKirjoittaja Bucket » 24 Touko 2019, 11:53

Jo, det är uppenbart att nhl kontrakt bryter nuvarande. Det tog jag förgivet att folk visste. Men om vi pratar nhl så tror jag på ett kontrakt som gör att han spelar ett år till i sport.
Bucket

ViestiKirjoittaja Rally » 31 Touko 2019, 11:29

Luostarinen gjorde oxå han NHL-kontrakt...voi saakeli...börjar nog bli lite nervös för att Jolle oxå gör det...och då plötsligt känns anfallet med 5 unga killar ifrån A-jun väldigt tunnt...Vi har ju en av ligans bästa centerbesättningar, men yttrarna....
Rally

ViestiKirjoittaja Bucket » 31 Touko 2019, 23:09

Ja där kom det, huhu. Tack och lycka till Jolle. Spännande att se vem som kommer istället, undrar hur stor lön Joel hade, så man kan lite se vart det räcker.
Bucket

ViestiKirjoittaja Rally » 02 Elo 2019, 19:31

Jag såg 20min av lagets isträning häromdagen. Ingenting man skall dra ngr slutsatser av men nyförvärven är ju extra intressanta. Liuksila är så snabb som jag förväntade mig mig men har dessutom ett väldigt vasst skott. Vidgren är en jävla tank! Stor, stark, bra på skridskorna och har ett mycket bra skott. Kommer att göra minst 15mål i år. Wilson verkade lite blyg och osäker men avaussyötöt satt gång på gång på bladet. Ifall han inte är helt hopplöst hemåt så tror jag mer på honom som Sunds ersättare än Nevalainen...
Rally

ViestiKirjoittaja Nebelwerfer » 03 Elo 2019, 08:29

Jag tror tanken är att Seigo skall ersätta Sund, kan lyckas.
Nebelwerfer

ViestiKirjoittaja Rally » 03 Elo 2019, 15:04

Jo, så är det väl tänkt...och med både SHL och KHL erfarenhet så vore det ju naturligt men... på ngt sätt har jag skapat mig samma bild av Seigo som av Viljanen och Nevalainen, dvs inte riktigt bra framåt och inte riktigt bra bakåt...men vi får se...wilson känns oberoende väldigt intressant på pappret. Det som avgör mest är nog oberoende hur Stefu Steen lyckas.
Rally

ViestiKirjoittaja Mollan » 06 Elo 2019, 14:29

För alla som inte kan åka på Sverige resan
här kan ni köpa Modo - Sport för 10 euro !!!

https://modochannel.solidtango.com/live
Mollan

ViestiKirjoittaja Rally » 10 Elo 2019, 22:24

Som många andra konstaterat här och på jatkis så var första matchen en mycket balanserad prestation. Normalt är det ju alltid ngn som man ser i de första matcherna stt är helt ut och seglar men ingen stack ut i negativ bemärkelse tyckte jag, vilket är positivt.
Rally

ViestiKirjoittaja Mollan » 13 Elo 2019, 18:29

Historisk match i AW Arena – Sport och TPS möts inför fullsatta läktare !

Två ishockeyligalag möts i Bennäs? Det låter osannolikt, men är ändå verklighet: Storklubbarna TPS och Sport spelar mot varandra i AW Arena.
Den som sett till att detta drömscenario för regionens ishockeyvänner blir verklighet är inte helt oväntat IFK Lepplax genom tiderna mest framgångsrike spelare Fredrik Norrena. Den förre landslags- och NHL-målvakten är som bekant numera målvaktstränare i TPS och ligger bakom det läger som Åbolaget håller i Pedersöre- och Jakobstadsregionen inkommande vecka.

TPS kommer till Österbotten på tisdag kväll. Laget övernattar i Pörkenäs och tränar i AW Arena på förmiddagen. Sedan blir det match mot Sport klockan 18:30 och ytterligare ett träningspass på torsdag förmiddag.

Upplägget blir inte mindre intressant av att Vasa Sport står för motståndet. Kapten för Vasalaget är IFK Lepplaxprodukten Erik Riska.

– Det är inte varje dag som det bjuds på sådana här matcher. Vi hoppas att ishockeyfolket tar vara på tillfället, ställer upp och tar sig till ishallen på onsdag, säger Kaj Ahlqvist från IFK Lepplax.

IFK Lepplax verksamhetsledare Robert Kronlund intygar att förhandsintresset verkar vara stort: 200 biljetter hade redan sålts på fredag. 550 personer får plats i AW Arena. På plats i Bennäs kommer också Vasa Sports supportrar Red Army att vara. De har köpt 40 biljetter och har fått ett eget avgränsat område.

– Intäkterna går direkt till föreningens juniorverksamhet. Det är tack vare evenemang som detta som vi kan hålla kostnaderna på en rimlig nivå i vår juniorverksamhet, säger Kronlund.

Det är inte varje dag som det bjuds på sådana här matcher.
TPS kommer till Österbotten med en spelartrupp på 25 spelare och 7 i lagledningen. Det är en imponerande namnförteckning på personerna som ställer sig i båset: Förutom Norrena är också Sami Salo (878 NHL-matcher), Aki Berg (606) och landslagsveteranen Kimmo Rintanen med på lägret. Av spelarna har åtminstone Lauri Korpikoski och Petteri Wirtanen NHL-rutin.

Men det är ändå IFK Lepplax verksamhet som bör lyftas fram då en match som denna arrangeras. Utan föreningens långsiktiga juniorarbete hade aldrig profiler som Norrena, bröderna Riska, Simon Backman, Tony Sund – för att bara nämna några – tagit sig ut i världen.

Det är tack vare det arbetet och de profilerna som IFK Lepplax på onsdag kan stå som värd för miljonbyggen som TPS och Sport.

– Man kan väl säga att det är ett tecken på att vi gör någonting rätt, säger Robert Kronlund.
Mollan

ViestiKirjoittaja Rally » 17 Elo 2019, 23:34

Gårdagens match mot Modo var fartfylld och det syntes i spelet idag mot Björklöven. Bra dock med dessa matcher i Sverige där man får möta lite annan typ av spel än hemma. Säkert oxå intressant för spelarna att se att det spelad bra hockey på andra ställen än khl och nhl. Allsvenskan är en bra serie med bra lag och spelare. Sport kunde dra nytta av sitt geografiska läge och utvidga samarbetet över kvarken. I Modo igår var det flera nobodies som skulle göra det bra i ligan.

Ngr korta reflektioner hittills:

-Steen hade inte många skott på sig i Bennäs och idag lämnades han ganska ensam...men 2-3 av målen borde han ha tagit idag för att bli den messias vi behöver i vinter...men ännu är det ju en månad tills Ligan startar.

- ganska jämnt på backsidan, ingen som sticker ut enormt men Seigo för mig en liten positiv överraskning so far.
Asplund vaknade igår. DeSousa borde sätta sina chanser med större procent. Kalapudas helt i sin egen värld som under de två senaste försängonerna. Erkinjuntti blr nog oxå höja sig ett steg om han skall ersätta Jolle. Kallela bra. Erholz och Heikkinen har imponerat mera än Lehtimäki. Talaja kommer att vara otroligt viktig denna säsong-känns som om han är den som övriga laget vänder sig till då det blir skarpt läge. Liuksila ökenvandrar och Vidgren har hittils varit en nedgradering ifrån Tikka.

...men på det stor hela tycker jag att det ser bättre ut än vid motsvarande tid ifjol. Hoppfull.
-
Rally

ViestiKirjoittaja Rally » 19 Syys 2019, 12:37

Fint resultat mot Kookoo igår. Om det var Sport som var bra eller Kookoo som var dåligt är svårt att säga. Antagligen både och. många av målen blev gjorda på nära håll då kookoos försvar inte lyckades hålla rent framför eget mål. Desousa är nog bra i dom situationerna..och oskari manninen mindre bra.

Bra för Steen att få öppna med en vinst. på de målen han släppte in kunde han inget göra.

Har hittills inte varit imponerad av EJ och Asplund men visst gör dom mycket bra saker som man först inser då man ser en match eller kooste andra gången. de blir säkert oxå bättre ju längre säsongen lider. nu måste vi bara få igång Talaja oxå till lördag...

Markkula-kanske var det sommar-rost men jag tyckte att han verkade på ngt sätt klumpig och var jämnt och ständigt på taket igår...

Tuohilampi har skött sig jättebra hittills.
Rally

ViestiKirjoittaja Rally » 13 Loka 2019, 01:36

Finns väl inte så mycket att säga om rådande läge som inte redan blivit sagt. Jävligt bedrövligt är det ju spelmässigt och framförallt framåt. Vem hade trott det innan säsongen. Att en helt "saamaton" spelare som Liuksila bär guldhjälmen säger väl allt.

Jag har aldrig varit ett fan av Kalapudas men för tillfället når han inte ens upp till mina låga förväntningar. Ainali har jag diggat skarpt men han verkar nog inte sig lik efter fjolårets skada. Kallela och Talaja har ingenting. De Souza var jag ju redan i våras rädd att skulle bli en Kozek värvning. Idag skulle jag hellre ta Kozek. Frågan är oxå om inte spelet för tillfället är lika obefintligt som under polackens ledning? Hur hamnade vi här? Det saknas suoraviivaisuutta i anfallsspelet. Ifjol gick Kiviranta, Tikka och Rapuzzi på mål. Vauhkonen var en klippa framför mål. Nu glider en hel skock med primadonnor runt på isen och passar och passar och försöker göra det så jävla sexigt. Var är örnhjärtat just nu? Inga tacklingar men en massa fega och onödiga utvisningar i anfallszon. Är det "meidän juttu"? Att det blev så här tror jag har med förväntningar att göra. Det gick kanske lite för bra och lätt ifjol. Två killar fick nhl kontrakt och nu glider 3-4 killar runt och fantiserar att nu ör det deras tur. Nej, fan. Nu är det back to basics! Fastän jag tidigare berömde Pajuluoma för att vara en modern ihmisjohtaja så tror jag att lite skridskoåkning efter match, löpning i periodpausen och bänkningar av nyckelspelare börjar vara motiverat för att få ner dessa drömmare på isen igen.
Rally

ViestiKirjoittaja Rally » 26 Loka 2019, 21:25

Nej fan...det här går ju int...jag har trott att Pajuluoma ännu skulle fixa det här men nu är det nog kört. Finns nog väldigt lite han kan säga eller göra i detta läge längre som skulle få 10 spelare att plötsligt inte längre underprestera. Jag tror han avgår självmant...men sedan får nog Hiltunen pallra sig hit och ta fram sopkvasten. Sportchefen, målvaktstränaren, hjälptränarna-alla skall bort och in med folk med meriter och resultat att visa upp.
Rally

ViestiKirjoittaja Rally » 24 Marras 2019, 00:09

Fina och visa ord av Mikko Manner under presskonferensen efter Kärpäts match idag. En stor man!

Att Maukka nu fick gå kan kanske senare oxå visa sig vara det bästa som hänt hans tränarkarriär...Nu var stövlarna ännu för stora...men det säger i mitt tycke mera om Jämsäs kompetens än om Pajuluomas.
Rally

Edellinen

Paluu Keskustelut - Diskussion