Diskussioner på svenska

Jääkiekkokeskustelua laidasta laitaan. Pelaajat, ottelut, valmennus ym. kaikki tämän otsikon alle. Diskussion även på svenska - gärna även under egna rubriker.

Re: Diskussioner på svenska

ViestiKirjoittaja Rally » 31 Joulu 2019, 21:00

Jag var bergis på att det underkänns...blev inte ens nervös...sedan då det godkändes och inte skapade diskussion alls tänkte jag att alla andra och tilannehuone måste ha sett ngt jag inte såg...
Rally

ViestiKirjoittaja Rally » 01 Tammi 2020, 21:35

I brist på bättre saker att göra funderade jag lite på hur mitt liiga-sport all star lag skulle se ut och kom fram till följande laguppställning:

Bertrand-Komu-Vauhkonen
Kiviranta-Ainali-Nenonen
Talaja-Tikka-Vänttinen
Karvinen-Filip-Erik

Sund-Robak
Tuulola-Brennan
Pukka-Gröndahl
Newton

Hovinen
Järvinen
Rally

ViestiKirjoittaja Mollan » 11 Helmi 2020, 15:11

Kollade in Sports hemsida på svenska sista uppdateringen 17/9 Juhla kausi :)
Starkt jobbat på svenska sport !!!!
Mollan

ViestiKirjoittaja pekki » 11 Helmi 2020, 15:20

[quote="Mollan"]Kollade in Sports hemsida på svenska sista uppdateringen 17/9 Juhla kausi :)
Starkt jobbat på svenska sport !!!![/quot Kanske det har varit mycke med sysslor
pekki

ViestiKirjoittaja Rally » 11 Helmi 2020, 18:43

Ja, det är så synd och rent ut sagt pinsamt att man inte förstår vikten och nyttan av att kommunicera på svenska i en stad som Vasa och område som kustösterbotten.
Rally

ViestiKirjoittaja oldtimer » 11 Helmi 2020, 19:52

Vasa är väl fullt av Mediastuderande, det finns väl någon ishockeyintresserad studerande som kunde ta hand om uppdateringen. Har ni någon i bekantskapskretsen så är det bara att ta kontakt med Sport och förhandla. Websidan fungerar inte så bra på finska heller. Kommer inga svar hur man än kommenterar. Lukko är ett lag som sköter sig, Stavanger Oilers är också ett gott exempel samt lilla Malax If hockey. Jag följer med dessa av någon anledning. Finns säkert många andra.
oldtimer

ViestiKirjoittaja Mollan » 11 Helmi 2020, 21:07

Jag tycker Sport borde veta att deras publik kunder och sponsorer består säkert av 30 % Svenskspråkiga och om man nu så gärna vill vara ett nejdens lag eller som dom så stort har gått ut med att dom vill vara Österbottens lag då är det nog jävligt svagt att inte ens få till hemsidan fungerande på svenska.
Och ja tror nog Sport lätt skulle hitta en studerande som mot typ ett säsongskort skulle fixa hemsidan på svenska.
Det är bara viljan från Sports sida som är svag.
Mollan

ViestiKirjoittaja Mollan » 12 Helmi 2020, 14:22

Sport la ju ut på Fejan att vi fick skicka frågor om nya hallen och den gångna säsongen och där stod det att svaren skulle komma i början på veckan ?????
I min värd har början av veckan passerat för länge sen Ja de flesta frågorna var hårt kritiska av naturliga skäl men menar dom inte svara nu eller vad är det som tränger dom ?
Mollan

ViestiKirjoittaja VAGon » 12 Helmi 2020, 16:04

Videoresponser kommer på youtube-kanalen småningom, svarade sport på facebook till nån som undrade samma.
VAGon

ViestiKirjoittaja Mollan » 13 Helmi 2020, 08:43

Ok
nu om inte förr måste Sport reagera
publik 2190 !!!!!!!!
Mollan

ViestiKirjoittaja oldtimer » 13 Helmi 2020, 16:42

Tystnaden fortsätter.
oldtimer

ViestiKirjoittaja Mollan » 13 Helmi 2020, 22:45

Mollan

ViestiKirjoittaja Mollan » 14 Helmi 2020, 15:27

Robin Salos nya klubb enligt den den svenska tidningen är SHL-laget Örebro Hockey. Salo skulle där med fungera som ersättare för Kristian Näkyvä som drabbats av cancer.

Salo, 21, som flyttade från Sport till SaiPa inför förra säsongen är poängbäst av backarna i Villmanstradlaget den här säsongen. Det har blivit 8+13=21 på 46 matcher. Nyligen fick han också chansen i landslaget.

I och med flytten lär Robin Salo förlänga säsongen eftersom SaiPa av allt att döma inte går till slutspel medan Örebro ligger så bra som sexa i SHL.

Örebros nästa match blir hemma mot Skellefteå på lördag.
Mollan

ViestiKirjoittaja Mollan » 15 Helmi 2020, 11:07

Hoppsan !!!
I dag stänger transferfönstret i SHL.
Då väljer Skellefteå AIK att värva ytterligare en forward till lagbygget.
Klubben har gjort klart med poängfarlige forwarden Toni Kallela, enligt uppgifter.
Mollan

ViestiKirjoittaja Rally » 15 Helmi 2020, 12:08

Mollan kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=zoE8n_P6ZuU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2DBB7sTRVWqZX5o-M31yS2T-yocuRzam7NRLz9KbSVxin8GgATa1tG1PU

ha ha ha

Kollade på både Kurtens och Jämsäs intervjuer. Jäkla synd och svagt att inget sades på svenska. Kurten kunde ju lätt ha gett ngr dvar på svenska men nee...man kunde oxå ha textat på svenska men nee...utifrån Kurtens funderingar samt Hiltunens intervju i pohjalainen räknar man med att den nya arenan skall lösa många av problemen. För mig känns det igen lite som om att man underskattar de idrottsliga resultatens betydelse för businessen. Ifall vi är avhängda i tabellen i november i nästa år kommer det inte att vara mer än 2500åskådare på matcherna i den nya arenan heller...men om man planerar ordna mera övriga evenemang där så kan man ju få in tilläggsinkomster.

Jämsäs intervju uppfattade jag på det sättet som lite ärligare och fastän jag ofta ger honom skit så tyckte jag han gav ett gott intryck. Problematiken med stor pelaajavaihtuvuus och junioripolku uppfattade jag som kärnfrågorna här. Eftersom sport ses/fungerar som en språngbräda i den egna spelarkarriären vore det kanske billigare/bättre att satsa pengar i en ytterligare spelarrekryterare för att faktiskt hitta spelare med hög price/quality ratio än att försöka behålla 10 spelare som slagit igenom genom att höja lönen med 20-40k. Här är det ju samtidigt livsviktigt att fånga upp skickliga juniorer i nejden så att man alltid kunde ha 2-4 unga och relativt billiga ur de egna leden i rep laget. Utmaningen här kan tänkas vara då juniorsport och liiga sport är två olika firmor. Hur intresserad är den ena att köra den andras långsiktiga intressen? Det är oxå svårt att få svenskspråkiga talanger att välja det geografiskt nära alternativet vasa om det är lika finskt dom pori och tampere...

Sedan att ha varit 25år i föreningens verksamhet gör ju att man otvivelaktigt har en insikt i föreningens/företagets verksamhet som andra saknar...men ofta betyder det oxå att man kanske inte ser saker som en utifrån skulle se och vara beredd att ändra...

På spelarsidan tolkade jag det som om man tog in geiger och wilson för att försvara och det tycker jag att dom lyckats med. Uppfattade det alltså som att deras optioner har använts. Hoppas att den back som man ännu officiellt söker är av robak kaliber och att man ännu får bort ngn av nevalainen, westermarck, tommila. Annars förstår jag inte de två backarna ifrån kärpät som ryktas in. Med nuvarande backbesättning plus dom är ju nästa säsong över innan den första matchen i den nya hallen ens är spelad.
Rally

ViestiKirjoittaja Mollan » 15 Helmi 2020, 16:27

Håller helt med svagt att inte få nåt på svenska men som vanligt vi svenskspråkiga är endast till för att köpa säsongskort och biljetter och om man har företag möjligtvis sponsra ingen info eller nåt på svenska fas så många gg utlovats.

Bara en sån sak som hemsidan här uppdaterats senast
17.9.2019 klo 18:00 med UNDER JUBILEUMSSÄSONGEN HEDRAR VI FÖRENINGENS 80-ÅRIGA HISTORIA
efter det inte en stavelse så jävla dåligt under all kritik.
Men som svenskspråkig börjar man vänja sej tyvärr.

Sen till Jämsäs intervjun.
Tyckte han skyllde på vissa spelare läste Kalix och Ainali mellan raderna . annars bra intervju av en säkert pressad UTJ.

Och så till fenomenet Virmanen enligt många förstå sej påare så skulle han ha slutat jobba för Sport för 2 år sen
och varför är han inte med här på hemsidan under HENKILÖSTÖ har kollat andra lags hemsidor alla har sina spelarkordinatorer upp lagd under HENKILÖSTÖ Vaför inte Sport.
Så frågan är vad gör Mr.Virmanen.

Fenomenet nya hallen !!!!
Vill inte tro att dom i Sport ska va så dumma att dom tror att en ny hall löser alla problem !!!
Ok en ny hall ger bättre försäljnings möjligheter men för att sälja måste det ju finnas folk att sälja åt och det får man med bra prestationer på isen och utan det gapar hallen tom som en starholk i februari.
Grunden till inkomster går genom lagets prestationer det kan en 5 åring räkna ut.

Nu ska jag sluta gnälla tack för ordet.
Sport gör om gör rätt.
Mollan

ViestiKirjoittaja Outpost » 16 Helmi 2020, 02:11

Min svenska är inte so bra. Men bra at vi har 2 sprokig lag. Mollan är bra människan!
Outpost

ViestiKirjoittaja Mollan » 16 Helmi 2020, 10:14

Tack Outpost jag tror nog att vi största delen av sport fans klarar sej på båda språken men om nu sport går ut med at vara nejdens lag då ska dom åxå ta sitt ansvar och ge service på båda språken för då det gäller att få in pengar då funkar svenskan :)
Mollan

ViestiKirjoittaja k0tkasydän » 16 Helmi 2020, 10:27

Jag kollade kurténs intervju men klarade inte av Jämsäs. Alltså all heder åt Jämsä och hela Sports organisation, det är klart alla äkta fans (mig inklusive)uppskattar det Jämsä gav klubben i egenskap av lagkapten men där tar det nog slut för min del i alla fall.

Jag vill inte på något sätt förminska Jämsä, men han var lagkapten i ett mestislag - det är hans största merit. Han har inte lyckats skapa någon kontinuitet i lagets identitet/spelstil/lagbygge whatsoever under sina år som sportchef. Ifall nu Sport är en organisation där man väljer sportchefer på livstid så ta nu in en jävla KONSULT/EXPERT med internationella kontaktnät och erfarenhet av lagbygge på Liga-nivå. Håll kvar alla på sina nuvarande poster ifall Sports enda syfte är att garantera arbetsplatser åt forna mestisspelare och bilförsäljare, men ta nu för h#lvete in experthjälp utifrån.

Hela Valtonen episoden är ju ett bra exempel på hur dåligt omdöme klubbledningen/sportchefen/de ansvariga haft.

Jag får hjärtklappning varje gång jag tänker på sport - men jag tror ändå vi i Vasa har en unik identitet och förtjänar vår plats på ligakartan. Vi fans samt spelare junior- seniornivå förtjänar denna plats- jag vill påstå att de som nu leder hela organisationen förtjänar att spela division 2. Rekrytering är ett företags absolut viktigaste funktion- man måste satsa på rekrytering- en framgångsrik rekrytering är inte att anställa närmsta tillgängliga pensionerade spelare på livstid. Ta in nytt blod, annars går det här projektet åt helvete
"Se on härskeintä mitä mä oon nähny suomalaisena jääkiekkomiehenä entisenä maajoukkuekapteenina, mä HÄPEÄN. MÄ HÄPEÄN!" - Juhani Tamminen
k0tkasydän

ViestiKirjoittaja Mollan » 16 Helmi 2020, 10:29

Asplund och Vidgren 5-6 matcher ???????

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pal ... #gs.x16hcg

Lukas Klok 2+10
https://videos.liiga-services.telia.fi/share/18887

Öhh förklara nån som fattar ????
Mollan

ViestiKirjoittaja k0tkasydän » 16 Helmi 2020, 10:44

Mollan kirjoitti:Asplund och Vidgren 5-6 matcher ???????

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pal ... #gs.x16hcg

Lukas Klok 2+10
https://videos.liiga-services.telia.fi/share/18887

Öhh förklara nån som fattar ????

Angående alla ovanstående beslut och speciellt det sista så är jag ett frågetecken.

Jag själv är kluven när det kommer till dessa
Disciplin åtgärder. Å ena sidan bra för att de skyddar spelarnas hälsa- å andra sidan så dödar man ett intressant spel och helt enkelt belönar filmning

Jag har ännu inte sett att man i Liiga ger utvisning för filmning/diving osv. Något man absolut borde göra- annars blir Liiga ett skämt.
"Se on härskeintä mitä mä oon nähny suomalaisena jääkiekkomiehenä entisenä maajoukkuekapteenina, mä HÄPEÄN. MÄ HÄPEÄN!" - Juhani Tamminen
k0tkasydän

ViestiKirjoittaja Mollan » 16 Helmi 2020, 12:56

k0tkasydän håller med dej till 100%
Mollan

ViestiKirjoittaja Mollan » 19 Helmi 2020, 22:24

Mollan

Edellinen

Paluu Keskustelut - Diskussion