Diskussioner på svenska

Jääkiekkokeskustelua laidasta laitaan. Pelaajat, ottelut, valmennus ym. kaikki tämän otsikon alle. Diskussion även på svenska - gärna även under egna rubriker.

Re: Diskutioner på svenska

ViestiKirjoittaja -06- » 08 Elo 2013, 16:41

Mollan kirjoitti:Poäng; Hattunen ,Kivimäki,N.Altonen
Topp; Gröndal,Kujanpää,Kuusela
Flopp; Nässlin,Lehtinen,kankaanpää.

Sku nästan kunna kopiera detta som mitt svar också... Gör dock ändringar för att få ett originellt svar.. Inga stora förväntningar på a-jun värför ja tycker det blir konstigt att säga att de floppar. Gör tex Kristof 20+ poäng för de små slantar han förtjänar, måste man ju se detta som lyckat. Mollans Flopp lista lär dock bli lagets 3 sämsta. Dock har vi stora förväntningar på namnen jag lagt i flopp listan vilket kan dem för stora skor att fylla, trots en ok säsong. Mest fysisk på plan på löven matchen var definitivt Kivimäki. Här borde Gröndahl, Haverinen och speciellt Nyholm trappa up rejält.

Topp och flopp har jag allstå lagat enligt förväntningarna.

Poäng: Hattunen, Kivimäki, N.Aaltonen
Topp: N.Aaltonen, Tuohilampi, Kristof
Flopp: Nyholm, Haverinen, Kuusela.
-Punavalkoiset,Vaasan ylpeydet, ollaan hokkisportti Vaasasta-
-06-

ViestiKirjoittaja Mollan » 09 Elo 2013, 11:14

här är en kontrakt lös spelare som M.Jämsä kunde ringa. :)

http://www.hockeysverige.se/article/146 ... ed-finland
Mollan

ViestiKirjoittaja patrik707 » 09 Elo 2013, 12:28

Mollan kirjoitti:Nåja spelar ingen roll vilken nationalitet det är huvudsaken att det är rejäla förstärkningar.
ja om det blir som jag hoppas vinnaren av Mestis 2014 stiger direkt till liigan förutsatt att föreningen uppfyller liiga kraven och håller ben hårt på att laget som stiger har A-Jun i liigan lika hårt som dom håller på att det var bara Jokp och sports a-jun som kunde falla ur a-junnornas liiga eftersom dom inte hade representations laget i liigan. ( Idiotiskt)

Sen till sesongen 2014-2015 vill jag att Finland tar i bruk samma kvalsystem som fnins i sverige alltså 2 sämsta ur liigan och 4 bästa ur mestis spelar en dubbel serie och 2 bästa stiger-
Sportsligt enkelt och jävligt publik dragande kval serie.
Tänk att det ska vara så jävla svårt att fatta det.

Tror du att lagen är intresserade av att spela bara 5 hemma matcher och ha en inkomst på cirka 500 000 euro (4000pers x 25 euro x 5 matcher)
Eller med nuvarande system då dom kan få max 13 matcher och en inkomst på cirka 780 000 euro (3500pers x 20 euro x 13 matcher)
om dom mot förmodan inte stiger till ligan så har dom ju 280 000 mera inkomster att spendera på spelar truppen till nästa säsong-
Och jag tror att det blir ett kanslibeslut om vem som stiger till ligan och då ligger koo koo bäst till dom får ju ärva hela jokerits trupp och nära till hesa , eller så Tuto så TPS och Lukko får flera lokalderbyn som höjer inkomsten. Tyvär tror jag inte dom vill ha Sport till ligan direkt utan kval matcher. Så vinner kookoo eller Tuto mestis så blir dom uppflyttade oberoende hur det går i liga kvalet. Men vinner Sport eller något annat lag mestis så måste dom också vinna liga kvalet. Men jag hoppas att jag har fel, men tyvärr blir man lite blind när man ska bli besviken varje vår därför vill man ändra systemet så att sport ska stiga
patrik707

ViestiKirjoittaja hocky spoårt » 09 Elo 2013, 17:50

publiksnittet i slutet av grundserien skulle nog öka om man ändrade till sveriges system samtidigt som grundserien troligtvis förlängs. Dock är det lättare att chansa lite om man vet att 4 lag slipper till kvalet med 5 slutsålda matcher. Kan lova att det är just sport som ligger bäst till om man tar till kabinett beslut. Det har varit fram av olika höjdare många gånger i tidningar. Men klart att KooKoo och Jukurit också ligger bra till om dom vinner, tror Tuto kan ha för dålig ekonomi.
hocky spoårt

ViestiKirjoittaja Mollan » 09 Elo 2013, 21:37

Mins ni inte hur viktigt det var för liigan att laget som stiger måste ha A-jun i liigan och sport och jokipojat var ju ända lagen som kunde falla ur a-juniorernas liiga i år på grund av att dom inte hade representations laget i liigan var har Jukurit och kookoo och tuto sina a-jun har dom junior verksamhet över huvudtaget. Och och jukurit med publik snitt på 1300 pers ja just. TPS går så på knäna ekonomiskt så dom skulle aldrig tillåtna tuto att stiga. Min åsikt är om så verkar patriotisk är sport ligger bäst till. Och hoppas för guds skull att det inte blir ett kabinett beslut sportsligt ska det vara vinnaren a mestis upp om dom fyller kriterierna.
Mollan

ViestiKirjoittaja -06- » 09 Elo 2013, 22:50

Bra match idag. Fofanov så mycket bättre än Köykkis. Kvick i bena och väldigt fysisk. Påminner om Kiviniemi i sitt fysiska spel. Köykkis väldigt långsam och slö. Han är inte ens fysisk. Vi har ett väldigt tufft lag och det märks direkt att det fanns fyra spelare som inte platsade i laget. Tror alla vet vilka dessa fyra är. Synd att Köykkis fått sitt namn broderat fast på skjortan och inte Fofanov... Kanske han är menad för S-keikko...

På tal om kabinettbeslut är Sport ljusår före alla andra på listan. Ingen har samma organisation, ekonomi eller juniorverksamhet som vi har. Skratträtande att folk tror Jukurit kommer stiga. Aldrig i livet med tusen pers i publiken. Hela jukurits budjet ligger på ynkliga 1,1ME. Samtidigt har de en obefintlig juniorverksamhet.

Kookoo köper alla sina spelare för även de har ingen juniorverksamhet. Dessutom är deras ekonomi inte så bra. Jokipo och TUTO är nästan i konkurs som det är...
-06-

ViestiKirjoittaja Bucket » 10 Elo 2013, 11:01

Tycker dom kan förlänga Fofanovs tryout över nästa helg, han spelade riktigt bra mot Lukko. Ingen super tekniker men fart och fläng. Var t.om bättre än Näsllin.

Köykkis får nog fara för min del.

Härligt att se att Kristof kan spela på yttern också.

Fofanovs smäll på Generous var väl ren? tycker Generous inte tog emot tacklingen som han skulle. förväntades sig väl ingen pommi i en "välgörenhetsmatch" :)
Bucket

ViestiKirjoittaja patrik707 » 10 Elo 2013, 15:15

hocky spoårt kirjoitti:publiksnittet i slutet av grundserien skulle nog öka om man ändrade till sveriges system samtidigt som grundserien troligtvis förlängs. Dock är det lättare att chansa lite om man vet att 4 lag slipper till kvalet med 5 slutsålda matcher. Kan lova att det är just sport som ligger bäst till om man tar till kabinett beslut. Det har varit fram av olika höjdare många gånger i tidningar. Men klart att KooKoo och Jukurit också ligger bra till om dom vinner, tror Tuto kan ha för dålig ekonomi.

Om sport är klar för kvalserien med 10 omgångar kvar tror du att publiksnitt stiger då? Eller om sport inte blir klar för kvalserien tidigare än sista omgången och avslutar med 2 borta matcher, och under seriens gång drar det mycket mindre folk om det går dåligt för sport. Sportis har otroligt många medgångs supportrar. Och vad får dej att tro att sport skulle klara av att vinna över 2 liga lag när dom inte klarar av ett? Det räcker inte bara att vinna mot dom andra Mestis lagen.
Och angående ekonomin gällande tror jag att det ända ligan tittar på är vilket lag som drar mera sponsor pengar och höjer det totala publiksnittet (hallen i Vasa är för Liten) Tuto kan ju spela sina derby matcher i en mycket större arena och derby matcherna höjer ju massmedias intresse = större sponsor intresse.
Och jag Hoppas att SPORT vinner liga kvalet i vår, för då kan inget kanslibeslut stoppa OSS.
Nabb till franska ligan
patrik707

ViestiKirjoittaja Gaartfuppu » 10 Elo 2013, 17:08

Detta med kvalserien så, joo, det är ju det man skall sträva efter men skillnaden just nu är att i Hockey Allsvenskan har i stort sett varje lag sin organisation i skick för spel i SHL. Tror knappast att vi kommer få kvalserie så länge det spelar farmlag i Mestis (JYP-Akat, LeKi, K-Vantaa...) Tänk bara hurudant hulabaloo det skulle bli om Akatemia har en supersäsong och går mot kvalserie där JYP kommer emot efter en usel grundserie. JYP skulle ju tömma Akatemia på spelare i slutet på säsongen och vad är det för sportsligt med det? Dessutom är det nujust kanske endast 2-3 lag som skulle ha någorlunda kapacitet att få verksamheten att snurra i ligan.
Gaartfuppu

ViestiKirjoittaja koho » 11 Elo 2013, 00:11

Absolut. Inte realistiskt att sträva efter nån kvalserie typ sveriges modell så länge mestis ser ut som den gör. Finns i dag 2-3 lag som har möjlighet att kunna bli etablerade ligalag . Varför görs ingenting för att utveckla Mestis ? Inga större krav ställs typ organisation, tillräckligt stor tävlingshall , juniorverksamhet o.s.v. Fortsätter så här så e snart allsvenskan lika bra som ligan. TEE NYT JOTAIN !!!!!!
koho

ViestiKirjoittaja Bucket » 11 Elo 2013, 10:09

Fullständigt underbart att Nabb fortsätter sin karriär. Han är en favoritspelare för mig.

Förra säsongen var han väl smygskada hela tiden, varav lite växlande insatser.

Lycka till i Frankrike Kimi, hälsa Zlatan :D

Allltså jag är så sjukt laddad, kan inte säsongen börja nu redan!
Bucket

ViestiKirjoittaja hocky spoårt » 12 Elo 2013, 16:54

Joona Karevaara och Jesse Jyrkkiö på marknaden!

Karevaara.. Farligt varje gång hans kedja i jokipojat var inne på isen förra säsongen, dessutom storväxt rightskytt. Skulle vara sista pusselbiten i anfallet.

Jyrkkiö.. velat ha hit honom tidigare och skulle vara perfekt att styra ett av våra powerplay. Rightskytt. Han kunde ju ta ett år i Mestis med sport och sedan stiga till ligan med oss till nästa säsong. 1+2 års kontrakt

Tror dock inte budgeten räcker till båda men troligen karevaara som är aktuell om de alls funderar, skulle dock helst ha in en kvalitets back till med fjolåret i minne.
hocky spoårt

ViestiKirjoittaja Sport4ever » 12 Elo 2013, 17:31

hocky spoårt kirjoitti:Joona Karevaara och Jesse Jyrkkiö på marknaden!

Karevaara.. Farligt varje gång hans kedja i jokipojat var inne på isen förra säsongen, dessutom storväxt rightskytt. Skulle vara sista pusselbiten i anfallet.

Jyrkkiö.. velat ha hit honom tidigare och skulle vara perfekt att styra ett av våra powerplay. Rightskytt. Han kunde ju ta ett år i Mestis med sport och sedan stiga till ligan med oss till nästa säsong. 1+2 års kontrakt

Tror dock inte budgeten räcker till båda men troligen karevaara som är aktuell om de alls funderar, skulle dock helst ha in en kvalitets back till med fjolåret i minne.

Jepp, håller fullständigt med, Karevaara är mycket välkommen, men jag skulle också hellre se en powerplay back med ett bra skott från blålinjen.

Är det någon som vet hur det ligger till med Köykkis och Fofanov? Jag skulle gissa att ingendera får kontrakt.
Sport4ever

ViestiKirjoittaja patrik707 » 12 Elo 2013, 17:57

finns det pengar borde dom absolut ge ett kontrakts förslag till Jyrkkiö. Man minns ju fjol årets problem i defensiven
patrik707

ViestiKirjoittaja Bucket » 12 Elo 2013, 20:51

Jag öppnar mina armar för båda.

För tro mig.

En av trion Uitto / Heikkinen / Tuohilmapi kommer att vara skadade denna säsong

Mollan! Någon skrev att det är pressi på torsdag. du brukar veta. Stämmer det? :)
Bucket

ViestiKirjoittaja Sportmannen » 12 Elo 2013, 22:54

Mikko Aho skrev det på twitter så det stämmer nog! :)
Sportmannen

ViestiKirjoittaja Mollan » 13 Elo 2013, 13:11

Vet faktiskt inte vad det ska pressas om på torsd pratade med jämsä i går och han sa att Köykkiksen och Foffi har en eller två veckor till på sej att bevisa något så det skulle bli til och med Ilves matchen den 22/8.
försöker forska fram något men det är som att hitta en nål i en höstack.
Skulle inte tro att dom har press bara för relkam om vaasa cup det har aldrig hänt förut
så det blir att forska vidare och plågas till torsd hoppas för allt i världen på att dom lyckats roffa åt sej Karevaara från Lukko
men det är väl en önskedröm.
Mollan

ViestiKirjoittaja Bucket » 13 Elo 2013, 14:44

Känns lite för "snabbt"

Först Skickar Lukko bort Joona, och sedan meddelar sport om pressi.

Kan dock vara att jämsä hade fått "inside information" också från Lukko, så det var redan en övernekommelse mellan Sport och Karevaara.

Dock är det väl nog bara en dröm och han sticker antingen till Danmark eller Sikapoo..

Men jag tar nog emot både Jyrkkiö å Karevaara ♥

Om det är så köper jag 2 säsongskort till, bara för det :D

edit* Dyslexi
Bucket

ViestiKirjoittaja Mollan » 13 Elo 2013, 15:20

ha ha jag skulle nog göra samma:)
skulle faktiskt vara grymt med Karevaara.
vi skulle då klara oss bra tills liigan kommer med sitt
beslut och är det så att mestis vinnaren stiger då är
det ALL IN som gäller anser jag....!!!
Mollan

ViestiKirjoittaja hocky spoårt » 13 Elo 2013, 16:50

Troligen presenteras fjolårets bokslut men kan bara hoppas på karevaara också. Grymt lag vi har i år

Hattunen-kokkala-Kivimäki
Nyholm/Kristof-Aaltonen-"Karevaara"
Halava-Kujanpää-Nyholm/laaksonen
Piispanen-Laaksonen/Kristof-Nässlin
Seppelin-Elola-Kiviniemi

Heikkinen-Tuohilampi
Haverinen-Aaltonen
Uitto-Gröndahl
Lehtinen-nässlin-kaankaanpää

Kuusela
Saarela/Auren
hocky spoårt

ViestiKirjoittaja patrik707 » 13 Elo 2013, 17:30

Håller med dej molle att dom MÅSTE gå ALL IN om det blir klart att mestis vinnaren stiger direkt, men dom borde ha is i hatten med nya spelare nu.För när det gått 8-10 omgångar i ligan kan det bli en hel del spelare lediga som är klassen bättre än dom som inte fått någon forsättning på sina try out.
Och så kanske tränar teamet får en uppfattning om vilka spelare som inte riktigt klarar trycket eller är för dåliga för mestis .
Sportis har ju flera 5 spelar som kommit från a-jun , klarar dom pressen när det kommer lite tuffare motstånd?
Hur ska dom rutinerade spelarna hålla sej borta från skador, (matchas mindre i grund serien ?) Halava har ju redan börjat fylla på i sjukstugan.
Tyckte det fanns vissa spelare som "gömde"sej i Lukko matchen , har dom någonting i laget att göra när dom inte visar något nu?
Vet någon när mestis lagen presenterar sina budgeter för säsongen 13-14 ? för där syns det ganska bra vilka lag som har råd att satsa när ligan kommer med ett besked
patrik707

ViestiKirjoittaja patrik707 » 13 Elo 2013, 17:58

Mollan kirjoitti:Poäng; Hattunen ,Kivimäki,N.Altonen
Topp; Gröndal,Kujanpää,Kuusela
Flopp; Nässlin,Lehtinen,kankaanpää.

Ganska nära mitt förslag men vill lägga till en kategori

Poäng:Hattunen, N. Aaltonen, Kristof
Topp: Gröndal, Kuusela, Saarela
Flopp : Nässlin, Auren, Lehtinen
Superflopp : Nyholm

Och om dom skriver kontrakt med Köykkä-Luopa tror jag har blir perfekt att "grisa" runt i box play och power play och reta motståndarna.
Eller om dom tar Jyrkkiö, Samma sak där dom behöver en ny "Riska"
patrik707

ViestiKirjoittaja -06- » 13 Elo 2013, 18:46

patrik707 kirjoitti:Håller med dej molle att dom MÅSTE gå ALL IN om det blir klart att mestis vinnaren stiger direkt.

Problemet ligger väl i det att laget som vinner måste också ha en ekonomi som Sm-liigan tycker att är tillräckligt bra. Alltså-->

Större statsning på laget-> Sämre ekonomi

Mindre satsning på laget-> Bättre ekonomi

Vi vet inte ennu vilkendera Sm-liigans beslutsfattare kommer att föredra. En knivig situation. Kanske ändå bäst så, eftersom flera klubbar annors gått all-in vs konkurs.
-06-

ViestiKirjoittaja Mollan » 13 Elo 2013, 18:54

Nåja efter lite forskning och läsande mellan trånga rader fattade jag att torsdagens pressi kommer att handla om hallens nya namn och i viss mån om junior sport försökte klämma mannen på om det blir några spelare men han hänvisade till jämsä och Räpsä och dom trådarna är lönlösa att dra i :)
Vad jag fick ut var att jämsä och Räpsä har en summa som ska gå till spelare behöver dom mera så är det bara att kipi kapi till reklam säljarna och säga att nu behöver vi si och så mycket pengar har ni nån sponsor som gå in med dom här pengarna om inte så blir det et stort och kallt NJET!

Så vi får vänta och se vad som händer på torsd men man kan ju hoppas på det bästa.
patrik; Jo det kan no vara rätt att ha lite is i magen med spelare och euror men om tilfälle
kommer så ska sport hugga som en kobra och ALL IN !!!!!!!!!!!!!!
Mollan

ViestiKirjoittaja Bucket » 13 Elo 2013, 19:15

Najs, hoppas dom får in bra me cash på att sälja namnet på hallen :)

Tack Mollan!
Bucket

EdellinenSeuraava

Paluu Keskustelut - Diskussion